In Rock kelanauha on juuttunut tulliin

Voi vittu! Tänään tuli kirjepostissa Tullista tullausselvityspyyntö. Kyseessä on se kauan odotettu Deep Purplen In Rock kelanauha ja se on saapunut maahan perjantaina 06.10.2017. Jostain syystä kuitenkin tulli ei ole ymmärtänyt, että tullit ja verot on jo eBayn kautta maksettu ostoksen yhteydessä!

Otin siis kuvakaappauksen eBayn tilausvahvistuksesta ja siitä käy selvästi ilmi, että "Import Charges" osakin on jo hoidettu. Lähetin todisteen sähköpostin liitetiedostona Tulliin. Eihän tämä viivästys sinänsä mitään haittaa, sillä en kuitenkaan ehtisi kuuntelemaan nauhaa vielä lähipäivinä, mutta on todella rasittavaa joutua pallottelemaan asiaa, jonka pitäisi olla jo kunnossa. Tämä on onneksi ensimmäinen kerta kun etukäteen tullien ja verojen osalta hoidettu tilaus jämähtää tulliin. En tiedä mitä helvettiä he nyt siellä sähläävät, mutta toivottavasti paketti pääsee pian jatkamaan matkaansa eteenpäin.


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-09: Ei helvetti. Nyt sieltä tullista itketään jostain ALV:ista. Eikö ne saatana tajua, että kaikki on maksettu jo? Ei ilmeisesti. Tässä joutuu pompottelemaan asiaa edestakaisin.


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-09: Asiantuntematon asiakaspalvelu mailin välityksellä jatkuu. Virkailija linkkasi eBayn sivun, jota ei edes itsekään ymmärrä! Jouduin soittamaan asiakaspalveluun ja sieltä selvisi, että myyjä on luultavasti lähettänyt paketin väärällä tavalla eli siitä ei selviä, että se on jo tullattu ja verot maksettu. Voi vittu tätä säätämistä!


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-09: Vittu, olen käyttänyt kolme tuntia iltaani tämän asian selvittämiseen. Ensinnäkin eBayn sivujen kautta on täysin vitun mahdotonta saada ketään kiinni, et voi chatata, et voi lähettää kysymyksiä. Yritin lähes kaksi tuntia! Myyjäkään ei suostunut soittamaan eBayhin, vaan tarjosi minulle heidän tukinumeroaan USA:ssa. Saatana, ei siinä auttanut mikään muu kuin ottaa puhelin käteen ja soittaa sinne vitun jenkkeihin! Sain selville, että "Import Charges" maksuni on mennyt normaalisti läpi ja minun ei kuuluisi maksaa enää yhtään mitään! Mutta on mahdollista, että eBayn Global Shipping Program on tyrinyt lähetyksen paper work osuuden ja Suomen Tulli ei siksi näe, että kulut on maksettu!

Mutta ei se suomalainen tullivirkailijakaan luottamusta herättänyt, sillä hänellä ei ollut hajuakaan siitä miten Global Shipping Program edes toimii. Eikö sen nyt luulisi olevan Tullin arkipäivää, että esimaksettuja paketteja tulee esimerkiksi USA:sta eBayn kautta jatkuvalla syötöllä? Täytyykö minun tosiaan vääntää rautalangasta virkailijalle miten asia toimii? Kuten aiemmin sanoin, hän vieläpä linkkasi eBayn sivuille eikä osannut sieltä itse lukea, että koko homman idea on maksaa kaikki etukäteen yhdellä kertaa, jotta mitään erillistä tullisäätöä ei enää kotimaassa tarvitse asiakkaan tehdä! Ei saatana. Onneksi sentään paketti on Suomessa eikä hukkunut, se olisi ollut pahin vaihtoehto.

Nyt saatan joutua maksamaan kahteen kertaan reilun 30€ tullit ja verot, koska jos eBay on sössinyt tullauksen, niin minulla ei ole mitään vitun mahdollisuutta alkaa valittamaan heille asiasta: ei ole mitään sähköpostiosoitetta eikä heidän sivujensa kautta pysty lähettämään kysymyksiä! Voi vittu! Ja minä kun olen pitänyt eBaytä hyvänä sivustona, mutta se onkin ollut vaan sitä kun asiat ovat sujuneet pääosin hyvin niin en ole tarvinnut asiakastukea! Googlella löysin paljon valitusta eBayn paskasta tai lähinnä olemattomasta asiakastuesta! Kun ongelmia tulee, olet yksin. Kuinka normaalia on, että suomalainen eBayn asiakas joutuu soittamaan helvetin kalliin kaukopuhelun jenkkeihin saadakseen selitettyä ongelmansa? Järkyttävää toimintaa!


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-09: Oli tässä päivässä jotain positiivistakin. Viikonloppuna tilaamani Don't Torture A Duckling Blu Ray on postitettu Englannista hyvin ripeästi. Esimerkillistä toimintaa Arrow Videolta, sillä paketti lähti heti ensimmäisenä arkipäivänä liikenteeseen. Tämän parempaa palvelua ei voi kukaan vaatia. Lisäksi lähetyksestä laitettiin ilmoitus sähköpostiin, joten tämä on sellaista asiakaspalvelua, jota minä arvostan!


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-10: Vika ei ole Suomen Tullissa vaikka siellä oltiinkin ensin pihalla. Minulle soitti tänä aamuna Tullista Matti, joka oli asiantunteva ja selosti tilanteen. Paketti on lähetetty virheellisesti suoraan Suomeen ja se ei ole kulkenut eBayn Global Shipping Programin vaatimaa reittiä Englannin kautta. Näin tullaustakaan ei ole suoritettu. Virhe on joko kokemattoman myyjän (hän on lähettänyt paketin suoraan Suomeen) tai eBayn (GSP on mokannut lähetyksen kanssa). Lähetin nyt myyjälle kysymyksen lähettikö hän paketin suoraan Suomeen vai eBayn kautta kuten piti. Joka tapauksessa minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin maksaa tullit ja verot toiseen kertaan eli maksoin juuri turhan takia 35,43€, jotta saan In Rock kelanauhan. Muuten se palautuisi USA:an 26.10.2017.


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-10: Koska eBayn kautta on lähes mahdotonta saada palvelua, tein valituksen maksun välittäjälle eli PayPalille. Avasin Dispute Casen ja vaadin 36,50 USD takaisin, koska paketin "Import Charges" on peritty virheellisesti. Valitettavasti PayPal ei mahdollistanut keissin avaamista muulle kuin tavaran myyjälle, joten en pystynyt tekemään rahojen palautuspyyntöä suoraan Pitney Bowes Co:lle. Eli ilmeisesti pallo on siirtynyt nyt myyjälle. PayPalin maksutiedoissa oli kyllä eritelty, että osa maksusta, siis postitus ja Import Charges, oli mennyt Pitney Bowes Co:lle.


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-11: Nyt näyttää aika hyvältä. Sain PayPalilta sähköpostia, että avaamani Dispute Case on suljettu. Kirjauduin sisään PayPalin sivuille ja tililläni näkyy, että 36,50 USD palautus on tilassa "Pending". Näyttää siis vahvasti siltä, että saan rahani takaisin ja ainoat haittapuolet ovat se, että jouduin käyttämään tähän tuntikaupalla aikaa ja se, että eBayn kautta maksettu Import Charges oli ihan vähän pienempi kuin Suomen Tulliin maksamani summa. En kuitenkaan valita mikäli ongelma ratkeaa näin. Olin jo varma, että annan negatiivisen tai ainakin neutraalin palautteen myyjälle, mutta olen muuttanut mieleni ja jos saan rahat takaisin, niin annan positiivisen palautteen!


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-12: Jostain syystä PayPalin tililläni se 36,50 USD palautus on edelleen tilassa "Pending". Mikähän tässä nyt voi kestää?


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-12: PayPalin FAQ vastaa "Pending"-kysymykseen seuraavasti: We start to process your refund as soon as the seller sends the refund to you. A pending refund usually means the seller is sending the payment directly from their bank account - depending on the banks involved, it can take up to 7 business days for a refund to be deposited to your PayPal account. Your money will be available when the payment status changes from "pending" to "completed." If the payment fails, the transaction status will change from "pending" to "canceled" and the amount will not be credited. Onkohan tässä nyt sitten käynyt niin, että rahojen palautus tulee tosiaan pankkitilin kautta ja siksi se kestäisi? Hyvin todennäköisesti.


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-13: Maksun palautuksen status on edelleen "Pending".


LISÄYS YLLÄ OLEVAAN BLOGIKIRJOITUKSEEN 2017-10-17: 36,50 USD palautui luottokortilleni tänä iltana. Jätin myyjälle positiivisen palautteen siitä huolimatta, että hänen erehdyksensä aiheutti paljon ylimääräistä vaivaa.