Tänään on ollut tapahtumarikas päivä. Oikeastaan liiankin tapahtumarikas.
Ensin tahkosin xplus4
emulaattorilla Manic Mineria harjoitusmielessä.
Käytössäni olivat ikuiset elämät. Treenaamiseen meni kaikkiaan noin kaksi ja
puoli tuntia, mutta mielestäni se kannatti, sillä onnistuin pelaamaan
kaikki huoneet läpi. Harjoitusten jälkeen pidin noin 45 minuutin tauon ja
siirryin tekemään kilpailusuorituksia oikealla Commodore 16 tietokoneella.
Alku sujui kertakaikkiaan kankeasti, koska ajatukseni pörräsivät vielä harjoituspelien loppupuolen huoneissa. En ollut turhautunut, mutta selvästikään en ollut vielä pystynyt henkisesti nollaamaan harjoituspelejä. Seitsemän ensimmäistä peliä menivät täysin pieleen ja tein säälittäviä virheitä lapsellisen helpoissa aloitushuoneissa. Lopetin tietenkin pelin heti jos tein yhdenkin virheen alkuvaiheessa. Eräs Manic Minerin kiehtovista piirteistä ja vaikeuksista on juuri siinä, että mitään ei saa ilmaiseksi. Ne ensimmäisetkin huoneet on pystyttävä aina pelaamaan virheettömästi läpi, eikä se onnistu ainakaan minulta jos ajatukset ovat muualla.
Kahdeksas peli meni jo paremmin, mutta onnistuin pilaamaan senkin tekemällä helpon virheen juuri ennen RETURN OF THE ALIEN TOILET huonetta, ja kaksi päästyäni siihen. Peli oli ohi. Sen jälkeen tuli taas kaksi totaalista lässähdystä, jonka jälkeen tein kilpailupelien ennätykseni eli pääsin huoneeseen numero 18. Tässä vielä todisteeksi kuva monitorista. Kuten näkyy, pisteitä on 10430:
Voin vahvistaa, että C16 versiossa 10000 pisteen ylityksestä ei saa lisäelämää toisin kuin monissa muissa versioissa.
Korjaan myös tässä nyt heti muistaessani yhden asiavirheen. Olen jossain aiemmassa blogissani väittänyt, että käyttäisin Manic Minerissa hyppäämiseen oikean käden peukaloa kun pelaan näppäimistöllä. Se ei todellakaan pidä paikkaansa, vaan käytän hyppäämiseen oikean käden etusormea. Eipä sillä, että tieto olisi erityisen oleellinen.
Pelasin ennätyspelini lähes virheettömästi ja ilman kuolemia THE WAREHOUSE huoneeseen saakka. Ensimmäinen virheeni tuli siinä huoneessa, mutta vielä LOGO'S REVENGE huoneessa minulla oli kaksi elämää jäljellä. Onnistuin kuitenkin hassaamaan ne kahteen helpohkoon virheeseen, sillä olin jo henkisesti keskittymässä seuraavaan huoneeseen, joka on SOLAR POWER GENERATOR.
Ei pitäisi koskaan päästää ajatuksiaan lipsumaan, vaan pelata jokainen huone keskittyneesti läpi. Nyt sorruin selvästi ylimielisyyteen, sillä LOGO'S REVENGE ei ole erityisen vaikea huone. Jos olisin pelannut normaalilla tasollani, huone olisi mennyt läpi ilman virheitä, ja olisin päässyt pelaamaan SOLAR POWER GENERATOR huonetta kahden elämän turvin. Jos sen selvittää, niin peli on käytännössä pelattu loppuun. Viimeinen huone THE FINAL BARRIER on nimittäin naurettavan helppo. Etenkin nyt kun tiedän oikean ajoituksen liukuhihnalle hyppäämisessä, niin pystyn pelaamaan THE FINAL BARRIER:in läpi vaikka silmät kiinni.
On sanottava, että erityisesti THE WAREHOUSE on Commodore 16 versiossa hyvin huomattavasti helpompi kuin C64:ssä. Niistä ei mielestäni voi puhua samana päivänäkään. Myös THE FINAL BARRIER on C16:sta helpompi, mutta eipä se ole kovin vaikea "kuusnelosessakaan".
Ennätyspelini eteni seuraavasti:
Tässä taas taulukko pelieni etenemisestä:
peli # | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||
4 | ||||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||||
6 | ||||||||||||||||||
7 | ||||||||||||||||||
8 | ||||||||||||||||||
9 | ||||||||||||||||||
10 | ||||||||||||||||||
11 |
Tarkoitukseni ei ollut lopettaa ennätyspelini jälkeen, mutta sen jälkeen tapahtui jotain karmeaa. Olin pelannut täydellistä peliä kahdeksanteen huoneeseen asti eli MINER WILLY AND THE TOILET. Huoneen lopussa hätkähdin huomatessani hirvittävän ilmiön: Miner Willy käveli itsekseen oikealle vaikka en painanut mitään näppäintä!!! Ensin luulin, että kyse olisi pelin bugista, ja onnistuin kamppailemaan itseni seuraavaan huoneeseen eli WACKY TRIANGLES. Pelaaminen kävi kuitenkin mahdottomaksi, sillä Willy asteli edelleen täyttä vauhtia oikealle päätyen huoneen seinää vasten! Mitä kohtalon ivaa juuri kun olin saanut pelini kulkemaan todella korkealla tasolla!
Seuraavaksi buuttasin koneen raa'asti virtanapista. Buutin jälkeen asiat eivät kuitenkaan sujuneet niin kuin olisi pitänyt, vaan kursori oli siirtynyt ruudun vasempaan ylänurkkaan ja siellä se pysyi. Koetin painella näppäimiä, mutta käytännössä tuloksetta, sillä vain merkki tai pari tuli ruudulle, ja kursori siirtyi taas vasempaan ylänurkkaan aivan kuin jonkun pahantahtoisen magneettikentän vaikutuksesta.
Oli selvää, että Commodore 16 oli hajonnut, mutta ei ollut tiedossani
miten ja oliko korjaaminen mahdollista. Arvelin, että
vian täytyisi olla näppäimistössä. Olin kuitenkin pelannut koneella
yhteensä tuntikausia ja koko ajan painellut Q
ja W
näppäimiä, sillä liikkuminen vasemmalle ja oikealle vaatii sen. Luonnollisesti
myös välilyöntinäppäin on ahkerassa käytössä hyppyjen vuoksi.
Päätin tehdä koneelle ruumiinavauksen, irrottaa näppäimet yksi kerrallaan ja laittaa ne sitten takaisin. Samalla saisin puhdistettua näppäimien alle kertyneet roskat. Koska olin tehnyt vastaavan operaation monelle Commodore 64 koneelle, en arvellut tässäkään tulevan vastaan mitään suurempia ongelmia. Alla on kuvia ruumiinavauksesta.
Pohjassa olevien tietojen mukaan tämä tietokone on valmistettu Englannissa:
Tämä onkin vanhempi kone kuin luulin. Emolevyllä lukee:
Alla on vielä vähän tarkempi lähikuva MOS 8501 CPU:sta. "R1" tarkoittanee "REVISION 1" eli tämä on ensimmäinen malli.
Näppäimistö on irrotettu tietokoneen kuoresta:
Näppäimistöstä on irrotettu näppäimiä:
Valitettavasti operaatio ei sujunut toivotulla tavalla. Olin ilmeisesti
hieman huolimaton kun kampesin RUN/STOP
näppäintä ulos,
ja katkaisin vahingossa sen muovisen kannan. Todella surullista.
Nyt tietokoneen näppäimistö näyttää kauhealta:
Vielä huonompi uutinen on se, että näppäimistön uudelleenkasaamisen
jälkeen kaikki näytti toimivan, mutta se oli vain hetkellistä. Nyt
vaikuttaisi siltä, että RUN/STOP
näppäin olisi koko
ajan antamassa signaalia "kyllä-olen-painettuna-pohjaan". Päättelin
tämän siitä, että Manic Minerin lataaminen ei onnistunut, vaan
FOUND
ilmoituksen kohdalla tuli ilmoitus breikistä.
Seuraavaksi tein kokeen ja kirjoitin BASIC-ohjelmoinnin aloittelijoiden klassikon:
10 PRINT "HELLO" 20 GOTO 10
Komennettuani RUN
ohjelma tulosti HELLO
ehkä neljä tai viisi kertaa ja sen
jälkeen näytti siltä kuin RUN/STOP
näppäintä olisi painettu
ja ohjelman suoritus siten keskeytetty.
En ole mikään tietokonekorjaaja, mutta minun diagnoosini on, että näppäimistö on nyt totaalisen rikki.
Olin jo ehtinyt olla sen verran toiveikas, että kaivoin esiin ihan uuden (kyllä, uuden!) TAC2-joystickin, jolla olisin pelannut säästääkseni näppäimistöä. Alla on kuvia joystickista laatikkoineen:
Tämä yksilö on aikoinaan maksanut 99 Suomen markkaa:
Tässä lopuksi kuva joystickista, jonka johtokin on vielä kiinnitettynä alkuperäiselle kerälle. Kepillä ei todellakaan ole pelattu kertaakaan ja uutuuden kiiltokin on tallella:
On erittäin surullista, että koko ajan paremmin sujunut Manic Miner kilpapelaamiseni keskeytyy nyt konerikon takia. Jotta projektini voisi jatkua mahdollisimman pian, etsin tietysti aktiivisesti uutta Commodore 16 tietokonetta. Tarvitsen joko ihan kokonaisen toimivan koneen tai sitten varaosiksi rikkinäisen, jonka näppäimistö kuitenkin olisi toimiva.
Onneksi Englannin eBay:ssä näyttäisi olevan pari C16 konetta, jotka voisivat soveltua minulle. Toivon todella, että niiden hinnat pysyisivät niin alhaisina kuin ne nyt ovat. Valitettavasti tämä blogi on lopetettava tähän tältä erää.