Arkkipiispaehdokkaan hiillostus

Olen aiemmissa blogeissani kirjoittanut pääasiassa vanhoista tapahtumista Ruotsissa, ja siinä sivussa ihmetellyt maailman menoa. Tällä kertaa aion kuitenkin poiketa yhdessä suhteessa linjastani ja kirjoittaa hieman ajankohtaisemmasta aiheesta: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispaehdokkaan hiillostuksesta.

Jos olet tutustunut tarkemmin sivustooni, olet varmasti huomannut, että olen erittäin voimakkaasti organisoitujen uskontojen ja muiden vaarallisten taikauskojen vastainen ihminen. En kertakaikkiaan voi sietää kansan kusetusta alkeellisilla mytologioilla ja valheilla tuonpuoleisesta. Monet ystävistäni ovat samoilla linjoilla.

Täytyy myöntää, että en ole nytkään tässä blogissani täysin ajan hermolla. Arkkipiispan vaalit olivat ja menivät. Lisäksi on sanottava, että henkilökohtaisesti minulle oli aivan yksi ja sama kuka tuli valituksi. Kirkon sisäiset arvonimet ja hierarkiat ovat minulle kokonaan merkityksettömiä.

Olen keskustellut jonkin verran uskonnosta erityisesti ystäväni Peter af Höllenströmin kanssa, ja olemme tulleet siihen tulokseen, että humpuuki on humpuukia vaikka voissa paistaisi. On varsin huvittavaa, että Suomen evankelis-luterilainenkin kirkko on rakennettu vahvasti hierarkiseen rakenteeseen perustuen. Kaikkein ylimpänä ja lähimpänä Jumalaa lienee arkkipiispa, jonka alaisina ovat "tavalliset" piispat. Lähimpänä kansaa on sitten ilmeisesti pastoreita. En tosin ole ollenkaan varma onko tässä kuvaamani hierarkia täsmällisesti ottaen oikea, mutta se lienee kuitenkin lähellä totuutta. Arkkipiispa on minun käsittääkseni vastine katolisen kirkon ylimmälle Jumalalle eli Paaville.

Minulla on eräs tuttava Helsingin Yliopistossa, joka on myös avustanut jonkin verran www.kolttonen.fi sivustoni teknisessä puolessa. Hän oli päättänyt pikkuisen hiillostaa yhtä arkkipiispaehdokkaista. Sain häneltä haltuuni varsin huvittavan ketjun sähköpostiviestejä, joissa arkkipiispaehdokkaalta tiedustellaan erilaisia uskonasioita. Kyseinen ystäväni on melkoisen tarkka ja looginen ajattelussaan, joten minä ja Peter pystymme hyvin samaistumaan siihen analyyttiseen tapaan, jolla asioita on käsitelty.

Laitan tähän koko viestiketjun ja myös joitakin omia kommenttejani. Sähköpostiosoitteet ja nimet on muutettu sen takia, etteivät roskapostittajat saisi poimittua niitä talteen blogistani. Viesteissä on joitakin kirjoitusvirheitä, mutta säilyttääkseni autenttisuuden, en ole lähtenyt niitä korjaamaankaan.

Tässä Tiedustelijan aloitusviesti Arkkipiispaehdokkaalle:

Date: Fri, 26 Feb 2010 20:23:51 +0200 (EET)
From: Tiedustelija <tiedustelija@example.com>
To: Arkkipiispaehdokas <arkkipiispaehdokas@example.com>
Subject: Kysymyksiä potentiaaliselle piispalle


Hyvää iltaa,

Huomasin jokin aika sitten, että sinua on haastateltu www.eroakirkosta.fi
sivultolla.

En nyt ainakaan heti alkuun jaksa alkaa ruotimaan koko tekstiäsi, mutta
otetaan kuitenkin pari kohtaa, jotka kaipaavat loogisesti suoritettua
käsiteanalyysiä.

----------- näyte alkaa -------------------------------

Kirkko on yhteisö, jossa käymme jatkuvaa dialogia Jumalan kanssa. Jumala
on uskonut tiedon itsestään eli sanansa sekä muut rakkautensa ja armonsa
välikappaleet kirkolleen. Siksi hänet voi täydellisimmin kohdata tässä
uskon yhteisössä. Kirkon jäsenyys merkitsee tietoista ja konkreettista
yhteyttä perimmäiseen todellisuuteen.

----------- näyte loppuu ------------------------------

Tutkitaan ensin mitä tarkoittaa lause: "Kirkko on yhteisö, jossa käymme
jatkuvaa dialogia Jumalan kanssa".

Mitä konkreettisesti tarkoittaa "yhteisö"? Ketkä siihen kuuluvat? Piispat,
pastorit, rovastit? Vaiko kaikki kirkollisveroa maksavat jäsenet? Vai onko
kyse jostain muusta ryhmästä?

Mitä konkreettisesti tarkoittaa "jatkuva dialogi Jumalan kanssa"? Tuohan
kuulostaa aivan hurjalta jutulta. Koko maailmaa taatusti kiinnostaa
tuollainen ilmiö jos se tosiaankin on totta.

Olenko ymmärtänyt oikein, että teidän "yhteisönne", mikä se sitten onkaan,
on jotenkin pystynyt muodostamaan yhteyden johonkin olentoon, johon
viittaatte merkkijonolla "Jumala", ja kaiken huipuksi välillänne oleva
dialogi on "jatkuvaa"?

Minulla on se käsitys, että ns. karismaattisissa lahkoissa henkimaailmasta
tietoa ammentavat henkilötkään eivät yleensä väitä, että heillä olisi
*jatkuva* dialogi henkimaailman olentojen kanssa, mutta luterilaisessa
kirkossako jatkuva yhteyskin on saavutettu? Vai onko jatkuvuus sitä,
että otatte säännöllisin väliajoin dialogiyhteyksiä olentoon, johon
viittaatte merkkijonolla "Jumala"?

Ja käykö joskus niinkin, että em. olento on dialogin alullepaneva
osapuoli? Jos kyllä, niin millä tavalla konkreettisesti dialogin
alku ilmenee? Ja kenelle?

Olethan ystävällinen ja myös jollakin tapaa todistat väitteesi. Onhan
tunnettu maksiimi, että mitä uskomattomampia väitteitä henkilö esittää,
niin sitä suurempi on myöskin tämän henkilön todistustaakka.

Jos esimerkiksi minä alkaisin levittää huhua, että juoksen 100m
pikajuoksun aikaan 7 sekuntia, niin toki olisi luonnollista todeta, että
tuollaista väitettä ei noin vain hyväksytä, vaan vaaditaan esimerkiksi
juoksunäytettä. Muutenhan minut naurettaisiin pihalle. Varmaan ymmärrät,
että sinun väitteesi kuulostavat minusta ihan sensaatiomaisilta, ja siksi
niitä onkin tutkittava poikkeuksellisella tarkkuudella.

Millä tavalla voitte siis todistaa, että dialoginne on todellista, eikä
vain ev.lut. kirkon markkinamiesten salahelinää? Vaikka esimerkissäni 100m
pikajuoksun suorittaminen aikaan 7 sekuntia oli todella rohkea väite,
niin "jatkuva dialogi Jumalan kanssa" on kyllä monta astetta vahvempi
ja aivan hurja sensaatio - mikäli siis se on totta.

Ja koska käytte dialogia, niin oletan, että teille on myös jotenkin
kirkastunut mihin dialoginne toinen osapuoli, merkkijono "Jumala",
konkreettisesti viittaa?

Mikä on sen olion täsmällinen määritelmä, ja miten voimme varmistua, että
dialogiyhteytenne ei vaikkapa olekin Saatanaan, joka esimerkiksi yrittäisi
harhauttaa kirkkoa? Millä tieteellisillä metodeilla voimme tutkia
väitteittesi todenperäisyyttä? Täyttävätkö ne ollenkaan esimerkiksi erään
tieteelliselle teorioille asetetun kriteerin, eli falsifioitavuuden?

Toisin sanoen, onko väitteenne jotenkin kumottavissa, vai onko se
vastaanotettava sokean uskon varassa, ja sen totuuteen loppujen lopuksi
luotettava ilman todisteita?


Tutkitaan seuraavaksi vähän isompaa tekstikokonaisuutta kerralla:

"Jumala on uskonut tiedon itsestään eli sanansa sekä muut rakkautensa ja
armonsa välikappaleet kirkolleen. Siksi hänet voi täydellisimmin kohdata
tässä uskon yhteisössä."


Taitaa olla niin, että melkein jokaisen kirkon ja lahkon markkinamiesten
suusta kuulee vastaavia mainospätkiä. En suoraan sanottuna tajua yhtään
miten tuota tekstiä pitäisi yrittää ymmärtää. Pilkotaan siis sekin
osiinsa.

"Jumala on uskonut tiedon itsestään eli sanansa sekä muut rakkautensa ja
armonsa välikappaleet kirkolleen."

Onko olio, johon viittaatte merkkijonolla "Jumala", todella uskonut
tiedon itsestään kirkolle? Tuokin kuulostaa todelliselta sensaatiolta.
Sehän on aivan uutispommi.

Milloin tämä tieto on vastaanotettu? Ja missä muodossa se tuli? Kuka sen
ihan konkreettisesti vastaanotti? Kirkko käsitteenä kun on niin
epämääräinen, että nyt on pakko analysoida tarkemmin nämä asiat, ihan
perinpohjin, jotta saadaan selvyys teksteistäsi.

Mitä ovat "muut rakkaudet"? Ja mitä ovat "armon välikappaleet"? Nämä
ovat minulle vieraita asioita.

Kaikki esittämäni kysymykset ovat erittäin tärkeitä, mutta erityisen
kiinnostavaa on se miten voimme varmistua siitä, että nämä kaikki
sensaatiomaiset, ihmeenkaltaiset väitteet liittyvät nimenomaan
luterilaiseen kirkkoon?

Italian sydämessä kun on pienenpieni valtio nimeltä Vatikaani, ja
siellä on eräs kruunupäinen valtias, johon viitataan merkkijonolla
"Paavi". Eli kun muodostat vastauksesi, olethan tarkkana siitä,
että pystyt todistamaan, että esittämäsi argumentaatio ei voisi
yhtä hyvin tulla Paavin suusta? Sama tietysti pätee muihin, luultavasti
jopa tuhansiiin kristillisiin kirkkoihin ja lahkoihin, joita maailma
päällään kantaa.

Olen nimittäin vuosien aikana huomannut, että samat väitteet
tuntuvat olevan monenkin lahkon suosiossa, ja että kaikki
lahkot ovat kummallisen vakuuttuneita omasta erinomaisuudestaan.

On myös tyypillistä, että organisoidut uskonnot näkevät muut organisoidut
uskonnot hengellisen markkinakentän kilpailijoina, ja mielellään
mustamaalaavat niitä. Kuitenkaan en ole havainnut, että yhdelläkään olisi
todisteita millekään yliluonnollisille väitteilleen.


Lisäksi väität seuraavaa:

"Kirkon jäsenyys merkitsee tietoista ja konkreettista yhteyttä
perimmäiseen todellisuuteen."

Hyvin kiinnostavaa. Olen joskus leikkiessäni filosofia pohtinut
metafyysisiä ja ontologisia asioita. Yleensä silloin asiat
ovat olleet todella epäselviä, ja kaukana arkisesta konkretiasta.

Siksi olen ilahtunut, että yllä olevassa lainauksessa mainitset
"*konkreettisen* yhteyden perimmäiseen todellisuuteen".

Mitä konkreettisesti tarkoittaa "tietoinen ja konkreettinen yhteys
perimmäiseen todellisuuteen"? Siinä on hirvittävän paljon epäselvyyttä kun
asiaa tarkastellaan analyyttisesti.

Selvännäthän termit "tietoinen", "konkreettinen yhteys", ja tietenkin
"perimmäinen todellisuus". On taaskin suuri sensaatio, jos ev.lut. kirkon
jäsenyys todella mahdollistaa näitä ihmeelliseltä kuulostavia asioita,
joita tekstissäsi väität. Ne ovat jopa niin ihmeellisiä, että lauseista
ei saa järjellistä otetta - hyvin tyypillistä teologiaa.


Siirrytään sitten toiseen näytteeseen, josta olen kiinnostunut
ottamaan selvää. Sanot vastauksessasi seuraavaa:

----------- näyte alkaa -------------------------------

Jotta etiikka olisi velvoittavaa, ihmisen tulee olla vastuussa itseään
suuremmalle moraaliselle auktoriteetille. Kuten kuuluisa venäläinen
kirjailija Fjodor Dostojevski sanoi: "Ellei Jumalaa ole, kaikki on
luvallista.

----------- näyte loppuu ------------------------------

Onko sinulla jotakin oikeita argumentteja yo. väitteittesi tueksi, vai
pitääkö Dostojevskin kuuluisuuteen luottaa? Minä en itse luota kovin
paljon auktoriteetteihin. Ajattelen ja analysoin asioita mieluummin itse.

Toki tieteen piirissä on paljon kysymyksiä, joiden täsmällinen tuntemus ei
ole mahdollista kuin pienelle asiantuntijapiirille. En kuitenkaan ole
omien tutkimusteni aikana vuosien kuluessa havainnut, että teologiassa
olisi minkäänlaista todellista asiantuntijuutta koskien olentoa, johon
usein viitataan merkkijonolla "Jumala". Kuitenkin termi "teologi"
tarkoittaa "jumaluusoppinutta". Miten ironista.

Minä en ole löytänyt mitään todisteita, että olisi olemassa teologian
asiantuntijoita. Sen vuoksi päätin opetella ajattelemaan itse. Opetteluni
jatkuu edelleen, ja se on yksi syy siihen miksi olen myös ottanut yhteyttä
sinuun. Sinulla on näemmä systemaattisen teologian professuuri ja nyt
olet hakemassa myös piispan virkaa.

En rehellisesti sanottuna oleta sinun kykenevän vastaamaan kysymyksiini
mitään järkevää. Oletukseni perustuu puhtaasti empiiriseen kokemuksiini
siitä millaista on yrittää käydä väittelyä tai loogista analyysiä
uskovaisten kanssa. Lopputulokset ovat yleensä aina samanlaisia: hirveä
määrä perusteetonta jorinaa, tyhjiä korulauseita, ja lopussa, jos oikein
hyvin käy, kuullaan uskovaisen myönnytys: "Ei meillä mitään tietoa tai
todisteita ole, vaan nämä asiat pitää vain uskoa". Ja uskokaan ei tietysti
useimpien lahkojen kohdalla riitä, vaan pitää myös löysentää
kukkaronnyöriä.

Jos siis aiot vastauksissasi päätyä monen kielellisen akrobaattisen loikan
jälkeen tuohon uskovaisten myönnytykseen, niin voimme säästää kummankin
aikaa, ja voit vain sanoa, että kaikki juttusi perustuvat järjen
vastaiseen sokeaan uskoon.

Muussa tapauksessa voimme jatkaa loogista analyysiamme, vaikka en uskokaan
sen tuottavan hedelmällisiä tuloksia.

terv.
[Tiedustelija]

Koska vastausta ei kuulunut vähään aikaan, ystäväni Tiedustelija otti uudelleen yhteyttä Arkkipiispaehdokkaaseen:

Date: Mon, 8 Mar 2010 20:21:39 +0200 (EET)
From: Tiedustelija <tiedustelija@example.com>
To: Arkkipiispaehdokas <arkkipiispaehdokas@example.com>
Subject: Re: Kysymyksiä potentiaaliselle piispalle


Hyvää iltaa,

Lähetin sinulle 26.02.2010 alla olevan sähköpostiviestin. Pettymyksekseni
en ole vieläkään saanut vastaustasi. Et kai aio jättää vastaamatta?

Kysymykset ovat erittäin tärkeitä ja olen yrittänyt muotoilla ne hyvin
täsmällisiksi. Mikäli täsmällisyydessä on toivomisen varaa, kerro
ihmeessä.

[ ... Tiedustelijan alkuperäinen viesti oli uudestaan laitettuna tähän ... ]

Arkkipiispaehdokas vetosi kiireisiinsä, mutta vaivautui vastaamaan. Valitettavasti, mutta erittäin odotetusti, ehdokas oli pudottanut pois monta mielenkiintoista ja hankalaa kysymystä, jotka Tiedustelija oli alkuperäisessä viestissään esittänyt. Kovasti karsittu vastaus näytti tältä:

Date: Mon, 08 Mar 2010 22:13:14 +0200
From: Arkkipiispaehdokas <arkkipiispaehdokas@example.com>
To: Tiedustelija <tiedustelija@example.com>
Subject: Re: Kysymyksiä potentiaaliselle piispalle

Hei [Tiedustelija],

minulle on ruuhkautunut n. 700 vastaamatonta mailia parin viikon  
aikana. Pahoittelen, etten ole voinut vastata läheskään kaikkiin.  
Päivät ovat menneet lehti-, radio- ja tv-haastatteluissa sekä  
normaalin viran hoidossa! Ymmärtänet.

Kuitenkin laitan aivan lyhuesti joitain kommentteja Sinulle.

yst. terv. Arkkipiispaehdokas



>> Tutkitaan ensin mitä tarkoittaa lause: "Kirkko on yhteisö, jossa käymme
>> jatkuvaa dialogia Jumalan kanssa".
>>
>> Mitä konkreettisesti tarkoittaa "yhteisö"? Ketkä siihen kuuluvat? Piispat,
>> pastorit, rovastit? Vaiko kaikki kirkollisveroa maksavat jäsenet? Vai onko
>> kyse jostain muusta ryhmästä?
>>

Kaikki kastetut seurakunnan jäsenet ovat tämä yhteisö.


>> Mitä konkreettisesti tarkoittaa "jatkuva dialogi Jumalan kanssa"? Tuohan
>> kuulostaa aivan hurjalta jutulta. Koko maailmaa taatusti kiinnostaa
>> tuollainen ilmiö jos se tosiaankin on totta.

Rukous on lähes jatkuvaa. Välillä sanatonta huokailua, välillä  
ajatuksissa tapahtuvaa, välillä aivan sanoinkin tapahtuvaa.  
Periaatteessa jokainen hengityksemme on rukous.

>>
>> Olenko ymmärtänyt oikein, että teidän "yhteisönne", mikä se sitten onkaan,
>> on jotenkin pystynyt muodostamaan yhteyden johonkin olentoon, johon
>> viittaatte merkkijonolla "Jumala", ja kaiken huipuksi välillänne oleva
>> dialogi on "jatkuvaa"?
>>
Jumala on kaiken olevaisen pohja ja alkusyy. Hänen olemiselleen ei ole  
syytä, hän vain "on". "Minä olen se joka minä olen." (2. Moos. 3:13-15)



>> Ja käykö joskus niinkin, että em. olento on dialogin alullepaneva
>> osapuoli? Jos kyllä, niin millä tavalla konkreettisesti dialogin
>> alku ilmenee? Ja kenelle?

Rukous opitaan vähitellen. Paras apu siinä on Raamatun lukeminen.  
Esim. Psalmit ovat 3000 vanhoja ikuisia ja aina päteviä rukouksia.


>> "Jumala on uskonut tiedon itsestään eli sanansa sekä muut rakkautensa ja
>> armonsa välikappaleet kirkolleen."
>>
>> Onko olio, johon viittaatte merkkijonolla "Jumala", todella uskonut
>> tiedon itsestään kirkolle? Tuokin kuulostaa todelliselta sensaatiolta.
>> Sehän on aivan uutispommi.

Jeesus Kristus on ilmoittanut meille Jumalan. Hän sanoi: "Joka on  
nähnyt Isän, on nähnyt minut." (Joh. 14:9) Hän on myös asettanut  
sakramentit. Hänen sanaansa julistamme kirkoissa. Jeesus  
Nasaretilainen on historian henkilö. Me kristityt uskomme, että hän on  
Jumalan Poika ja siksi uskomme myös sen, mitä hän opetti. Tätäkin  
tärkeämpää on, että itse Isä Jumala osoitti hänet Pojakseen  
herättämällä hänet kuolleista. Siitä sai alkunsa liike nimeltä  
kristinusko.

Lienee sanomattakin selvää, että Tiedustelija ei ollut tyytyväinen Arkkipiispaehdokkaan vastaukseen. Viestissä oli ohitettu ties kuinka monta kysymyskohtaa ja tarjottu omituisia vastauksia ja viittauksia Mooseksen Kirjoihin. Se oli rehellisesti sanottuna surkea esitys. Kaiken huipuksi ehdokas on vielä jonkinlainen teologian professori, joten voisi olettaa, että hänellä jos kenellä olisi syvällinen tietämys ja taito vastata täsmällisesti kristinuskoa koskeviin kysymyksiin.

Niinpä sinnikäs Tiedustelijamme muotoili uuden, erittäin täsmällisen viestin:

Date: Tue, 9 Mar 2010 19:48:39 +0200 (EET)
From: Tiedustelija <tiedustelija@example.com>
To: Arkkipiispaehdokas <arkkipiispaehdokas@example.com>
Subject: Re: Kysymyksiä potentiaaliselle piispalle


Hyvää iltaa,

On Mon, 8 Mar 2010, [Arkkipiispaehdokas] wrote:

> minulle on ruuhkautunut n. 700 vastaamatonta mailia parin viikon aikana.
> Pahoittelen, etten ole voinut vastata läheskään kaikkiin.

Ymmärrän.

> Päivät ovat menneet lehti-, radio- ja tv-haastatteluissa sekä normaalin
> viran hoidossa! Ymmärtänet.

Kiirettä varmasti pitää.

> Kuitenkin laitan aivan lyhuesti joitain kommentteja Sinulle.

Kai sekin on parempi kuin ei mitään. Käydään ne läpi.

> > > Tutkitaan ensin mitä tarkoittaa lause: "Kirkko on yhteisö, jossa käymme
> > > jatkuvaa dialogia Jumalan kanssa".
> > >
> > > Mitä konkreettisesti tarkoittaa "yhteisö"? Ketkä siihen kuuluvat? Piispat,
> > > pastorit, rovastit? Vaiko kaikki kirkollisveroa maksavat jäsenet? Vai onko
> > > kyse jostain muusta ryhmästä?
> > >
>
> Kaikki kastetut seurakunnan jäsenet ovat tämä yhteisö.

Ymmärrän. Tuo määritelmähän siis sulkenee pois esim. vauvat, jotka ovat
ehtineet kuolla nopeasti synnytyksen jälkeen ennen operaatiota, johon
viittaatte merkkijonolla "kaste".

Eipä sillä, että kyseinen kasteoperaatio olisi millään tapaa järjellinen
tai ymmärrettävä. Nyt kun aihe tuli puheeksi, tarkastellaan sitäkin
analyyttisesti.

Tämä on itse asiassa yksi mieliaiheistani kristinuskossa, mutta kumma
kyllä, en ole koskaan ennen esittänyt yhdellekään uskovaiselle seuraavaa
tieteellistä koetta, jonka nyt aion sinulle kuvailla. Tahdon painottaa,
että ehdotukseni ei sisällä vähääkään huumoria, vaan on täysin vakavasti
esitetty.

Olen ymmärtänyt, että jotkut tietyt henkilöt, joihin usein viitataan
merkkijonolla "pappi", suorittavat ns. kasteoperaatioita. Näissä
operaatioissa tavalliselle vedelle ilmeisesti annetaan jokin uusi mystinen
attribuutti, johon viittaatte merkkijonolla "siunaus" tai "siunattu".

Voimmeko järjestää tieteellisen kokeen, jossa sinä, jolla oletettavasti on
jonkinlainen maallikon silmin katsottuna maaginen kyky "siunata" vettä,
siunaat 100 koeputkellista vettä? Vertailun vuoksi kokeeseen otetaan myös
100 koeputkellista samasta alkulähteestä peräisin olevaa vettä, jota ei
ole siunattu.

Pystytkö sitten jälkeenpäin erottamaan koeputkista "siunaamasi" veden ja
ns. tavallisen veden?

Sopiiko tällainen koejärjestely sinulle? Miksi? Miksi ei?

Tai mikäli vesi ei ole sopiva elementti, niin olen ymmärtänyt, että esim.
rynnäkkökivääreitä siunataan armeijassa kun tulee aika lähteä rintamalle.

Olisiko tieteellinen koe helpommin järjestettävissä jos "siunauksen"
suorittava koehenkilö saisi itse valita siunaamansa objektit?

Olisi minulle erittäin tärkeää, että vastaat ainakin näihin kysymyksiin
ehdottoman rehellisesti ja perustelet vastauksesi järkevillä
argumenteilla. Minä en koskaan vitsaile tieteellisistä koejärjestelyistä.

> > > Mitä konkreettisesti tarkoittaa "jatkuva dialogi Jumalan kanssa"? Tuohan
> > > kuulostaa aivan hurjalta jutulta. Koko maailmaa taatusti kiinnostaa
> > > tuollainen ilmiö jos se tosiaankin on totta.
>
> Rukous on lähes jatkuvaa. Välillä sanatonta huokailua, välillä ajatuksissa
> tapahtuvaa, välillä aivan sanoinkin tapahtuvaa.

Kysyin kylläkin 'Mitä konkreettisesti tarkoittaa "jatkuva dialogi Jumalan
kanssa"?' ja aloit puhua rukouksista. Ilmeisesti merkkijonolla "rukous"
koetat viitata johonkin, joka liittyy "jatkuvaan dialogiin Jumalan
kanssa", mutta valitettavasti vastauksesi informaatioarvo on minulle
lähes tyhjä. Olen kuullut rukouksista, mutta en ymmärrä niitä.

En ole vastauksesi luettuani yhtään enempää valaistunut sen suhteen mitä
*"jatkuva dialogi Jumalan kanssa"* tarkoittaa ja se on ikävä ongelma.

Voiko tuota dialogia jotenkin ulkopuolisen tarkkailijan toimesta
havainnoida tai yrittää todentaa tai kumota? Verrataan tilannetta erääseen
toiseen rinnakkaiseen tapaukseen, jotta ongelman luonne ei varmasti jäisi
hämäräksi.

Tiedät ehkä Rauni-Leena Luukanen-Kilden, mutta siltä varalta ettet, niin
sallinet lyhyehkön esittelyn. En ole alan asiantuntija, mutta tunnen
kuitenkin pääpiirteet.

Luukanen-Kilde on eräänlainen ufo- tai humanoidiuskovainen, joka omien
väitteidensä mukaan on lähes jatkuvassa yhteydessä humanoideihin.

Meillä, jotka emme ole ufo- tai humanoidiuskovaisia, ei valitettavasti ole
mitään keinoa varmistua Luukanen-Kilden väitteiden todenperäisyydestä,
sillä Luukanen-Kilden ja humanoidien välistä dialogia ei ole mahdollista
tarkkailla ulkopuolelta.

Väitetty dialogi ei myöskään ole tuottanut Luukanen-Kildelle mitään
sellaista tietoa, jonka voisi olettaa olevan peräisin korkeampien
humanoidisivilisaatioiden kanssa käydyistä ns. henkisistä yhteyksistä.

Kuitenkin Luukanen-Kilde esittää sinulle ja minulle hyvin uskomattomia
väitteitä humanoidiyhteyksistään.

Niinpä meillä on vaihtoehtoina:

1) luottaa Luukanen-Kilden tarinoihin ilman mitään todisteita

2) olla tekemättä päätöstä suuntaan tai toiseen, ts. jättää asia avoimeksi

3) hylätä Luukanen-Kilden tarinat pohjautuen siihen, että ei ole
   esitetty mitään todisteita, jotka tukisivat tarinoita, ja pohjautuen
   siihen, että esitetyt väitteet ovat luonteeltaan ennenkuulumattoman
   ihmeellisiä, jolloin todistustaakka oikeutetusti lankeaa
   Luukanen-Kildelle

Väitteesi rukouksista ja dialogeista on rakenteellisesti täsmälleen
samanlainen kuin Luukanen-Kilden omituiset väitteet humanoidiyhteyksistä.

Kummallakaan ei ole mitään todisteita mistään, mutta paljon sanottavaa
kyllä tuntuu riittävän.

> Periaatteessa jokainen hengityksemme on rukous.

En ymmärrä mitä tarkoitat. Jos nojatuolipsykologia sallitaan, niin olet
luullakseni, tietoisesti tai tiedostamattomasti, siirtynyt sellaiseen
henkiseen tilaan, jossa käytät uskovaisten mantroja, joilla ei ole
täsmällistä tai edes epätäsmällistä kielellistä merkitystä.

Olet siis siirtynyt analyyttisesta ajattelusta ns. runoilutilaan. Osaan
arvostaa runoutta, ei siinä mitään, mutta näissä tutkimuksissani en etsi
runollisia ilmaisuja, vaan käsitteiden mahdollisimman täsmällistä,
perinpohjaista, ja armottoman rehellistä tarkastelua.

Hengitys ei ole rukous, vaan se on paremminkin ihmisen tai muun eläimen
fyysinen toiminto, jonka mekaniikan ja fysiologian tuntevat parhaiten
lääketieteen asiantuntijat. En ole varma voidaanko hengityksen merkitystä
laajentaa koskemaan kasvien yhteyttämistoimintaa tai vastaavaa, mutta
siitä olen varma, että hengitys ei todellakaan ole rukous.

> > > Olenko ymmärtänyt oikein, että teidän "yhteisönne", mikä se sitten onkaan,
> > > on jotenkin pystynyt muodostamaan yhteyden johonkin olentoon, johon
> > > viittaatte merkkijonolla "Jumala", ja kaiken huipuksi välillänne oleva
> > > dialogi on "jatkuvaa"?
> > >
> Jumala on kaiken olevaisen pohja ja alkusyy. Hänen olemiselleen ei ole syytä,
> hän vain "on". "Minä olen se joka minä olen." (2. Moos. 3:13-15)

Onko väitteillesi jotain todisteita? En yleisesti ottaen usko Raamattuun
etenkään niiltä osin, joissa siinä esitetään yliluonnollisia asioita,
viestejä tuonpuoleisesta tai kuvataan ns. ihmeitä.

> > > Ja käykö joskus niinkin, että em. olento on dialogin alullepaneva
> > > osapuoli? Jos kyllä, niin millä tavalla konkreettisesti dialogin
> > > alku ilmenee? Ja kenelle?
>
> Rukous opitaan vähitellen. Paras apu siinä on Raamatun lukeminen. Esim.
> Psalmit ovat 3000 vanhoja ikuisia ja aina päteviä rukouksia.

Et taaskaan vastaa kunnollisella tarkkuudella kysymykseeni, vaan puhut
ohi, ja viittaat yhden uskonnon ns. pyhään kirjaan, mikä on erittäin
ongelmallista tutkimuksiemme suhteen.

Nimittäin on juurikin kyseenalaista voimmeko luottaa Raamattuun
minkäänlaisena auktoriteettina. Vastauksessasi on se perustavanlaatuinen
ongelma, että muslimi olisi viitannut Koraaniin. Adventisti ehkä olisi
lisäksi viitannut Ellen G. Whiten teoksiin. Ja mormoni olisi saattanut
viitata Mormonin kirjaan, jonka Joe Smith sai kultalautasella enkeleiltä.
Jehovan Todistajat taas olisivat saattaneet viitata ihan omanlaiseensa
Raamatunkäännökseen. Jne. jne., ad nauseam.

Noihin kaikkiinhan meidän pitäisi vain uskoa, ilman todisteita, tai
pahimmillaan jopa niiden *loogisista ristiriidoista* huolimatta.

> > > "Jumala on uskonut tiedon itsestään eli sanansa sekä muut rakkautensa ja
> > > armonsa välikappaleet kirkolleen."
> > >
> > > Onko olio, johon viittaatte merkkijonolla "Jumala", todella uskonut
> > > tiedon itsestään kirkolle? Tuokin kuulostaa todelliselta sensaatiolta.
> > > Sehän on aivan uutispommi.
>
> Jeesus Kristus on ilmoittanut meille Jumalan. Hän sanoi: "Joka on nähnyt Isän,
> on nähnyt minut." (Joh. 14:9) Hän on myös asettanut sakramentit. Hänen
> sanaansa julistamme kirkoissa. Jeesus Nasaretilainen on historian henkilö. Me
> kristityt uskomme, että hän on Jumalan Poika ja siksi uskomme myös sen, mitä
> hän opetti. Tätäkin tärkeämpää on, että itse Isä Jumala osoitti hänet
> Pojakseen herättämällä hänet kuolleista. Siitä sai alkunsa liike nimeltä
> kristinusko.

Olen kyllä kuullut nuo samat jutut elämäni aikana moneen kertaan, monista
eri lähteistä. Onko todisteita? En usko tuosta mitään muuta kuin Jeesuksen
historiallisuuden, ja sen, että *jollakin tapaa* kristinusko tietysti sai
alkunsa, mutta senkin osittain selitän itse alempana aivan luonnollisin,
historiantutkimuksellisin keinoin.

Ja kun nyt isät, pojat ja pyhät henget on revitty näyttämölle, niin miten
on mahdollista, että ns. kolminaisuusopin mukaan Jeesus, Pyhä Henki ja Isä
ovat kaikki samoja, mutta kuitenkin erillisiä? Sehän on ikivanha
ristiriita, ja herättää loogisesti ajatellen aiheellisesti aivan
ratkaisemattomia kysymyksiä kuten:

1) Kuka herätti Jeesuksen henkiin? Jos nimittäin Jeesus ja Isä ovat sama,
   niin molemmathan olivat silloin kuolleet ristillä.

2) Oliko Jeesuksen rukoilu ristillä oire skitsofreniasta? Sitähän
   sen täytyy olla jos Jeesus sanoo: "Isä, isä, miksi minut hylkäsit?",
   ja Jeesus ja Isä ovat sama asia. Jne. Jne.

Kuulee myös väitettävän mielettömyyksiä, joiden mukaan Jeesus oli täysin
Jumala ja täysin ihminen. Lienee melko selvää, että kun looginen
analyysimme pureutuu sellaisiin väitteisiin, ollaan heti umpikujassa, ja
uskovaisen ainoa "ratkaisu" on järjen vastainen, sokea usko?

On aivan toivotonta käydä rationaalista keskustelua moisista aiheista.

En tiedä onko tarpeen puuttua niihin historiallisiin tosiasioihin, että
Jeesuksen aikoihin maan päällä tepasteli muitakin "Jumalan poikia".
Eräs näistä oli Mitra, jonka kultti muistuttaa kummallisenkin paljon
kristinuskon mysteeriuskontopiirteitä.

Katolinen kirkkohan on kieltänyt esim. sellaisia jatkotutkimuksia
kirkkorakennuksissaan, joissa pyrittäisiin selvittämään ihan
konkreettisesti minkä pohjan päälle kirkkorakennukset on tehty. Nimittäin
historiaa tutkinut ystäväni kävi aikoinaan 1990-luvun puolivälissä
Roomassa tutkimassa Mithran kulttia, ja oppi siellä mm. sen, että että
kristillisiä kirkkoja on rakennettu Mitran kultin oppipaikkojen päälle,
oletettavasti sen jälkeen kun kultin vääräuskoiset pakanat oli miekoilla
pätkitty palasiksi.

Monet kristinuskon järjettömyydet, kuten myös useat pyhäpäivätkin
kalentereissamme, on siis osittain lainattu pakanauskonnoista, joista
joissakin oli mysteeriuskontojen piirteitä. Mysteeriuskonto taas, jo
määritelmänsä mukaan, sisältää joitakin järjettömyyksiä, jotka ovat
"mysteeri", ja joita rationaalinen tutkimus ei voi tavoittaa.

Kolminaisuuden sanotaan olevan nimenomaan "mysteeri".

Kristinuskon historiallisen alkuperän tajuaminen auttaa meitä siinä
mielessä, että se antaa jonkinlaisen kontekstin ja syyn sille miksi sen
järjettömät opit ovat muodostuneet. Paljon viiniä, pakanauskontojen
vaikutusta, yleistä sekoilua, verta ja mielenvikaisten ihmisten
apokalyptisia visioita. Se ei ole ollut kaunis näky.

Vaikka kiireinen oletkin, olen melko pettynyt tapaasi, jolla olit
poistanut osia alkuperäisen viestin kysymysrakenteesta. Olin näet nähnyt
jonkin verran vaivaa rakentaakseni meille täsmällisyyteen suunnatun
viitekehyksen.

Eräs oleellinen toivomus vastauksille oli myös se, että ne osoittaisivat
nimenomaan ev.lut. kirkon olevan jollakin tapaa erikoinen suhteessa
tuhansiin muihin kristillisiin lahkoihin.

En löytänyt vastauksistasi mitään uutta tai sellaista, jota en
olisi voinut kuulla Paavin tai jonkun muun lahkojohtajan suusta.

terv. [Tiedustelija]

Kyselin Tiedustelijalta vielä tänään (maaliskuun 29. päivä, 2010) oliko Arkkipiispaehdokas vastannut esitettyihin kysymyksiin. Eipä kuulemma ollut.

En ole suuremmin yllättynyt. Tiedustelijan analyyttinen ajattelu oli jopa huvittavankin tarkkaa. Nauroin erityisesti kohtaa, jossa esitettiin tieteellistä koetta "siunatun veden" tunnistamiseksi. Eipä taida olla montaa paavia, kardinaalia, arkkipiispaa, piispaa tai pastoria, jotka moiseen koejärjestelyyn suostuisivat. Helpompaa on vaieta kiusallisten kysymysten edessä.

Minä olen vahvasti sitä mieltä, että Tiedustelija on hauskalla tavalla osoittanut, että kristinusko ei kestä kriittistä tarkastelua. Nauroin myös todella makeasti sitä kuinka Tiedustelija vertasi Arkkipiispaehdokkaan väitettyä "kommunikaatioyhteyttä Jumalaan" Rauni-Leena Luukanen-Kilden ufohörhöilyihin. Se oli oikein hyvä ja esimerkillinen oivallus.

Jos Arkkipiispaehdokas vielä joskus vastaa Tiedustelijalle, niin lupaan yrittää saada viestin tänne julkaistavaksi.